Sine metu

2009-12-23
18:09:40

Like a Glove!
Den här veckan verkar ju bli en klockren vecka! Den har iallafall börjat väldigt bra, väntar bara med spänning på dagens rolighet.
I måndags så var det bussturen, igår så var det körlektionen *haha*

Hade ju en körlektion igår. Pappa sa till mig i måndagskväll att det var väldigt halt ute så jag skulle ta det lungt (heter det lugnt eller lungt?) i rondellerna. Jaja tyckte jag de sandar för de vet att jag ska ut *hehe* Påbörjade min lektion vid ettsnåret i -15 grader. Gjorde en väldigt snabb funktionskontroll. Hade bara några timmar innan konstaterat att min mest använda mening för dagen var "Inte vet jag". Så blev det även på funktionskontrollen, jag skulle försklara bränslets väg till motorn... Ungefär som jag brukar sitta och tänka på det! Går ju liksom från bränsletanken till insprutningspumpen, sen in i spridaren till kolvarna. Inte tänker jag väl på att jag måste sitta och förklara matarpump, elektronisk styrenhet, bränslefilter och all annan skit. Det är ju liksom självklara delar. Men tyvärr så skulle jag låtsas att uppkörningsgubben är ett pucko fick jag veta. *suck* Ja, får väl träna lite på det då *himlar med ögonen*
Vi åkte iväg iallafall och körde lite här och lite där (fråga mig inte vart, jag körde bara hehe). Sen körde vi via Granloholm iallafall så vi kom ut i korsningen på Timmervägen vid Birsta. När jag kommer över backkrönet på Granloholmsvägen ser jag en lastbil stå i snödrivan i korsningen. Jag säger till körläraren; "Det där är antingen Raimond (hur f*n stavar man till det?) eller pappa!" Kommer fram till korsningen där vi ska svänga höger (lastbilen låg med hytten mot vänster i slutet av korsningen), ut ur lastbilen kliver pappa!!! *hahahahha* Jag skrattade och ropade: "Det var pappa!" Körläraren svarar med ett väldigt stort flin: "Hur hamnade han där? hehe". Sen så ägnade vi väldigt lång tid till att diskutera hur det gick till. Avslutade det hela med att slå vad. Jag fick sedan höra resten av lektionen, så fort jag hamnade lite nära kanten, "du må vara din pappas dotter, men du behöver inte göra som honom för det!" *hahaha* Det var skoj!!! Blev kvällens samtalsämne på körskolan sen när vi kom tillbaka. Så de föreslog att jag skulle ge honom en körlektion i julklapp :)
Fick iallafall reda på hur det gått till. Körläraren gissade på att han struntat i stopplikten och därför haft för hög fart och släpet hade därmed styrt på ut i kurvan och i och med det uppkom fällknivsverkan mellan bil och släp. Vilket bidrog till att han hamnade i diket. Jag tyckte dock att det lät fel eftersom pappa inte är den som struntar i stopplikt. Jag trodde snarare att han kommit från Birsta och varit tvungen att veja för någon personbil som skulle ut i korsningen. Därmed hamnat i diket eftersom släpet tryckt på av hastigheten och isen.
Det korrekta var dock att han stannat i korsningen, men att det stått två personbilar i högerfilen, han blev därmed tvungen att lägga sig ganska nära mitten. När han sedan skulle iväg så blev han tvungen att svänga för tvärt med bilen och eftersom vägen var snorhal och lutade ner mot diket så gled släpet iväg. I det läget har du inte så mycket att sätta emot, därför gled också bilen ned. Den stod med hytten och det sista hjulparet på vägen, resten var nere i snön i diket. Han fick vänta två timmar på bärgning. Jag mötte honom sedan då jag kom tillbaka och han precis kommit loss. Då hade jag hunnit med en tur ut till Töva :)
Fick höra igår kväll då han kom hem att polisen som kom dit precis då jag åkte förbi hade gått för att kolla hur han stod. Sen hade han halkat på vägen (precis där släpet glidit iväg) och landade under släpet *hahahaha* "Polis under släp, polis under släp!" *haha* mycket roar liten... Så de svor lite över vägverket och sen stod de och diskuterade alla andra förare :) De kom också dit en journalist som hade gått ner i snön på andra sidan lastbilen och skulle ta några bilder. Han hade backat längre och längre bak för att få en bra bild. Sen hade han bara försvunnit :D Plopp så försvann han i djupsnön *hahahaha* Så klockrent, önskar jag var där och såg det!

Jag lyckades nästan också med konststycket att landa i snön. Skulle dock ha tagit med mig en refug och en cirkulationsplatsskylt i fallet. Kom i Gärderondellen och skulle upp mot bussgaraget. Precis då jag ska svänga ur rondellen släpper det och jag börjar sladda, precis innan jag tog skylten lyckades jag räta upp lastbilen dock och sa: "ops, där var det halt". Sen fortsatte jag till parkeringen. *hahaha* Mycket kul som kan hända :)

Var in på systemet innan jag åkte hem också, var tvungen att åka buss och gå från Kvissle *stackars mig*. Tur man inte köper så mycket sprit. Jag köpte bara en flaska whisky... Fick förslaget av brorsan så den ska provas... Stod och valde mellan tre stycken, så jag frågade en kille på systemet vilken som var bäst. Fick förklaringen: "Den här är rökig, de där två är inte alls rökiga! Det är som natt och dag!!" Jaha tyckte jag, det var ju inte speciellt svårt val då! Tog ju naturligtvis den rökigaste och gick... 420 spänn fattigare, men en finwhisky rikare :) Det bästa är ju att man får ha den för sig själv också, eftersom ingen dricker whisky *me so smart*

Hann hem igår och laga mat och äta, sen var jag tvungen att hämta brorsan på Midlanda. Kom dit till tjugo över sju. Fick då se att hans flyg var försenat och beräknades inte ankomma förrän 20.20. Kuuuuuuuul. Det kom några till som också väntade på det planet, de konstaterade att det var försenat och åkte hem. Jag tänkte i mitt stilla sinne att det kanske jag också ska göra. Jag hinner ju precis hem och vända, om jag har tur... Jag satte mig istället och läste en Canal+ tidning från september (kom jag på efter jag läst den). Det var ju inte många filmer jag kunde se då!!

Imorgon är det julafton! Skittråkigt... Men sen blir det juldagen och sen kommer Annandagen!!! Då blir det skoj! Köpte mig en kjol idag... Den matchar både skor och linne. once again: *me so smart* En typisk "Charlott-kjol" :)

Får jobb också när jag är färdig med körkortet!! Soooooooooooo sweet! Kommer jag börja följa med pappa typ vareviga dag så jag visar hur mycket jag vill ha jobbet :) *I'm so clever, I'm so clever, tralalala*

Dagens visdomsord:

It's a fact that fish will not live
where the water is too clear.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: