Sine metu

2010-02-20
15:32:28

Helg
Tror jag har missat innebörden av helg, eller så är jag bara bitter *hehe*
Helger är tråkiga, är alldeles för långa och på tok för innehållslösa. I och för sig så beror det väl på vilken helg det är eller när man räknar att den börjar osv. Den här helgen går dock under definitionen tråkig och innehållslös. Var över till Hanna igår för lite skräckfilm, det muntrade ju upp en del, men det var ju fredag. Helgen börjar på lördag i min värld.
Vi såg två "skräckfilmer", men jag vet inte riktigt jag. Tror att det skulle behöva göras en omvärdering om vad som kan kallas skräck, rysare och bara ett dåligt försök. Film nummer ett igår, Eden Lake var ju lika skrämmande som en fluffig kanin i morgonljus. Enda tillfället då vi hoppade till var då killen skämtade med sin tjej *haha* De låg i ett tält och han gick ut för att kolla vad det var som lät. Hon ropar efter honom men får inget svar. Sedan så hoppar han in i tältet och säger "bu". Säger alltså en hel del om filmen...
Film nummer två var Insanitarium. Den kunde ju ha varit helt okej, Peter Stormare passar ju som psykisk läkare, så det var inget fel där. Så han från Desperata husefruar som sprang runt halvnäck genom hela filmen. Jaja funkar väl. Men så övergick filmen från "spooky" till ren splatter. Var ju inte det jag ville ha! Kunde väl behållt det lite "inte riktigt veta vad som händer näst" temat. Men icke sa nicke. Här ska det splattras på med allt låtsasblod vi kunde få tag på och när det är slut fortsätter vi med passerade tomater! Sen bara för att göra det hela ännu "bättre" lägger vi till Stormare som springer runt med en gigantisk nål och sticker i folk *jag hatar nålar* Som jag sa till Hanna; Jag har inga problem med folk som hugger huvudet av varandra med ett svärd (refererade till Rouge Assassin från kvällen innan), men att springa runt med en nål!!! Det var faktiskt det mest skrämmande med den filmen, nålen!
Nej det där håller inte! Som vanligt kom vi på den genialiska idén att vi ska göra en skräckfilm. Allt som behövs är lite "hoppa fram när du minst anar det" scener, lite Pschyo musik, någon som säger "Here comes Johnny!" och så huvudrollsinnehavare som består av en halvnaken tjej (med mycket silikon) och en halvnaken kille (med mycket muskler). Allt detta filmat med en skakig handkamera. Kan inte bli annat än succé!!!
En skräckfilm som fortfarande ger mig rysningar och mardrömmar är faktiskt Det, såg serien då jag var liten (kanske det som är problemet) och där har de verkligen lyckats!! Fast det är ju Stephen Kings förtjänst, är ju liksom han som skrivit boken så... De övriga Stephen King inspelningarna tycker jag dock inte har blivit så lyckade.
Cujo är ju inte alls hemsk (läste boken dock och hade en bild i mitt huvud)
The Shining är ju mest bara skoj
Lida är bara bra (inte så hemsk)
Nightwatch är väl den enda som är lite scary (var ett tag sedan jag såg den dock)
jurtjyrkogården är inte alls hemsk, det mest hemska i den är katten *haha*
... Vilka mer finns det?
Eldfödd, skoj film!
Dreamcatcher är ju en sci-fi film!
Silverbullit är skoj den med
Sleepwalkers (tror jag den heter) är bara konstig
Cat's eye en sådär film, helt okej
Dolan's Cadillac är olikt Stephen King, men ändå likt...
Pestens tid är bra!
Rose Red är faktiskt lite skrämmande, som serie dock, filmen är tråkig
Children of the Corn är det ju barn i så det säger väl allt! *hatar filmer med ungar!*

Kommer inte på några fler filmer... Men Det toppar listan alla dagar! En film jag inte vill se igen faktiskt (men på ett bra sätt!)

Dagens skräckfilmer är mest bara patetiska, det är bara japanerna som är riktigt bra på att göra äckliga, skrämmande skräckfilmer som man kommer ihåg. En riktig skräckfilm ska ju vara av den kallibern att man inte vill gå och lägga sig ensammen efter att man sett den. Har inte sett någon sådan på många, många år. Antingen så beror det på att jag blivit mer härdad eller så har filmerna blivit sämre. Jag tror att de har blivit sämre för jag har blivit mer kvackelmagad av mig.
Fast man ser inte så mycket skräck nu för tiden, jag kollar mest på Action och Thriller. Men insåg ju igår på videobutiken att det de klassar som skräck klassar jag som Action/drama/thriller. Så jag har kanske missuppfattat det där och sett fler skräckisar än vad jag vet om *haha*

Får väl spä på filmlistan med lite mer film idag. Kollade filmtipset igår och såg att jag betygsatt 880 filmer. Med de från igår och idag blir det alltså 884 stycken. Ligger lite i underläge till Mathias dock... 4052 betygsatta upptäckte jag just... J*klar!!! Dags att börja finkamma videobutiken om man ska komma upp i de siffrorna!!

Får ta och leta reda på någon som delar min filmsmak... Hittade tre filmer igår som jag ville se, men hong-kong action var inte riktigt Hannas grej tydligen... Hur kan man inte vilja se det??? Såg Nomad (som jag suktat efter länge), det blir nästa film att hyra, oavsett sällskap!!! Dags att flytta så man kan bosätta sig på Hemmakväll :)
Insett att det tydligen inte finns så många som delar min filmssmak :( Får leta på något annat ställe helt enkelt... Kanske på entertheninja.com Där borde det finnas likasinnade! :)

Dagens visdomsord från Einstein:

Gud spelar inte tärning med Universum,
allt hänger samman och har en mening.



Kommentarer:
#1: H

Höhö :P

2010-02-21 @ 15:38:57
#2: Challe

haha jag förstååååååår ;)

2010-02-21 @ 16:42:11
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: