Sine metu

2010-02-01
21:00:02

Tankar om en nära framtid...
Det är nästan så man kan tro att kollektivtrafiken har slagit huvudet i något hårt. Hör och häpna, den fungerade idag! Bussen var "bara" 7 min sen!!! Det är ett steg framåt... Sen att jag istället hamnade framför en a-lagare som stank gammal fylla till Bredsand är en annan sak. Där fick jag istället två enorma storrökare bakom mig och nån karljävel som bränt alla j*kla rökelsepinnar han kunde hitta innan han klev på bussen. Så jag var alltså dränkt i en sötsliskig röklukt som dessutom började stinka billig parfym efter en stund. Lägg då till min tillfälliga överkänslighet på lukter pga att jag gått till bussen i -20 och är konstant snuvig eftersom det finns mögel någonstanns i huset (mitt rum eller badrummet). Jag försökte att låta bli att andas, det gick så där bra... Jag försökte istället andas med munnen men då la sig all lukt i gommen på mig så då började det smaka sötsliskig/billig parfym/rök... Jag tycker om att åka buss... Fick frågan av Fredrik varför jag åkte buss när jag har körkort. Jag svarade: "Jag hade ingen bil". Han: "Det problemet har inte jag, du kan få köpa en Seat av mig". Till saken hör att vi diskuterade den Seaten på förra körlektionen och jag fick då veta att den är rostskadad. Nu fick jag veta att den bara går på tre cylindrar också... Tror jag hoppar det köpet ;)
När jag var på väg ner till Kvissle idag och bussen kom jag på den genialiska idén att gena genom lekparken *smaaaart*. Vad jag inte insåg var att ingen har genat där, förutom ett rådjur. Snöhögen som jag först skulle passera var väldigt dryga mig i höjd. Jag tog mig till toppen av den utan problem, väl där sjunk jag. Till midjan... Mer eller mindre rullade nerför högen och fortsatte att plumsa på i snön till vägen. Slutsats: Charlotts genvägar är oftast senvägar, det var mycket snö där.

Nästa vecka har jag insett att tre saker äger rum, två av dessa kan komma att bli väldigt trevliga. Den tredje ska jag dock låta bli. Sak nummer ett: Uppkörning på måndag, kan bli bra om jag klarar det. Sak nummer två: Thåströmkonsert på lördag, kan inte bli annat än underbart! Jag längtar något grymt!! Sak nummer tre: Är den däringa alla hjärtans dag på söndag, kommer alltså äta alldeles för mycket geléhjärtan som pappa tvingar i mig :) Och konstatera samma sak som varje år: Det är en idiotisk grej!
Men konserten kommer bli så, så, så underbart perfekt!!! Jag ser sjukt mycket fram emot den. Kommer väl dock vara nykter till Annkans besvikelse (och min egen), men hur ska jag annars ta mig hem? Orkar inte åka buss och har ingen lust att ringa efter skjuts och känner inte för att bo på soffan hos någon. Nej jag tar bilen!!! Fast A3:an. Orkar inte sitta och jävlas efter den perfekta kvällen. Ska komma ihåg att ta med mig kameran bara, den får inte glömmas, då kommer jag börja gråta. Det enda som jag kan känna lite bitterhet över då det gäller konserten är lokalval (sporthallen, vad tänkte de??) och så alla små äckliga fjortisar som är Thåströmsfanswannabees. Vad ska de dit och förstöra för? Kommer krylla av dem eftersom han har börjat spelas på radion och fått några utmärkelser. Vilka låtar kan de då? 800 grader och på sin höjd C.C. Cowboys. Men tjena! Annkan och jag hade den diskussionen senast vi var på puben. Vi bojkottar 800 grader av den anledning att det är en låt som vilken idiot som helst kan. Frågar man någon ej Thåströminvigd om en låt så svarar denne garanterat 800 grader. Mina personliga favoriter är utan tvekan Saker som hon gör, Stjärnan som är din och Bird av Hull. Men resten är helt klart med och slåss. Dock så ligger inte Ebba Grön så högt på listan, jag föredrar Thåströms tid med Imperiet, då skrevs det mycket bra och djupt. Ebba Gröntiden är mer rebellisk och ytlig på något sätt och vis. Men det går ju inte att komma ifrån att Ung & kåt, Die Mauer, Tyna bort och Vad har jag gjort är bra låtar!
Men jag tycker ändå inte om tanken på att det ska komma dit "fel" folk, såna som bara går för att det är coolt. Vi har ju lyssnat på det sedan vi var små, han har ju alltid funnits med och det finns ju en väldigt stor risk att det här blir hans sista turné. Skrämmande tanke. Tänk om det då blir försört pga. människorna eller lokalen. Det är än mer skrämmande. Jag kan ändå inte komma ifrån känslan av gåshud som sprider sig över kroppen då jag tänker på att det snart är dags, att äntligen få höra Guden igen!!! *ååååååh* Kvällen är redan spikad! Förfest hos Annkan med såååå mycket skön musik, sen iväg till Sporthallen för den äkta varan och så avslutar vi kvällen på Memento med Ebba Gold. *Me like, me like* Kommer bli helt sjukt underbart bra! Sen att det är Annkan och jag gör ju helt klart inte saken ett dugg sämre. Vi kommer stå och gråta! Jag gråter inte över mycket, men den 13:de kommer jag garanterat gråta av en blandning mellan lycka och sorg. Lycka för att han står på scen och sorg för att det är för kort och kanske blir sista gången. Jag minns fortfarande Gatufesten. Han är otrolig på scen, sån närvaro och rösten... *mmm*

För att inte gräva ner mig för mycket i det så att veckan blir alldeles för lång så ska vi tänka på annat! Hade körlektion idag, jag är duktig kom vi (Fredrik och jag) på, för jag gjorde en perfekt rondellkörning *klappar mig själv på axeln*. Sen ska jag bli chef över vägverket och avskaffa BK-vägar. De är krångliga och gör mig dum i huvudet. Risken finns dessutom att de kommer på uppkörningen *panik!* Då ska jag alltså sitta där och förklara hur mycket jag får lasta på en BK 1-väg, BK 2-väg resp BK 3-väg. Både med släp och utan *jippie*. Det är inte min grej kan jag avslöja. Får mycket hellre förklara bränslets väg genom bilen... Det är ju simpelt! Från tanken, till matarpumpen, til dieselfiltren, till insprutningspumpen, till spridaren och det som blir över går tillbaka till tanken. Del av kaka! Eller varför inte färdskrivaren! Plombering, check, namn, check, km, check, regnummer, check, tid, check, start resp. stopplats, check, vad allting betyder, check. Säng=rast. Verktyg=annat arbete. Fyrkant med streck=väntetid/lossning/lastning/medåkning som andreförare. Bromssystemet är jag inte heller helt hundra på, men det är ju så mycket! Dels Matardelen och så manöverdelen. Manöverdelen är ju den delen som är sammankopplad med bromstrummorna/skivorna (bromscylindrar, bromsventil, reläventil, snabblossningsventil) och matardelen är den del jag sköter, alltså parkeringsbroms resp. bromspedal (blockeringventil, parkeringskrets, tillbehörstank, fyrkretsskyddsventil, manometer, bakhjulskrets, framhjulskrets, kompressor, frysskydsanordning/lufttork). Är ju sjukt många grejer att hålla reda på, har nog svårt med att bara sätta manöver och matardelen på rätt plats! Hoppas jag får någon snäller på uppkörningen som bara frågar något enkelt. Så måste jag ju komma ihåg den yttre och inre kontrollen också, och bromskollen. *åh, skjut mig långsamt* Helt allvarligt så är jag inte ett dugg orolig för själva körningen, det är funktionsbeskrivningen som skrämmer mig!

Ja, bara börja plugga!!

Dagens visdomsord:

Man lär sig av sina misstag
sa igelkotten och klev av skoborsten


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: