Sine metu

2013-05-12
01:26:50

Cykel vs. Bil
Låt mig börja med att ställa dig en fråga:
Ser du dig för, åt båda håll, innan du passerar en gång och cykelväg? Eller fokuserar du på bilvägen du ska ut på för att se om du kan åka direkt?
Fundera på det medan du läser nedanstående.
 
Så var det dags igen. Det eviga diskussionen, får cyklister vistas på samma väg som bilister? Är verkligen en cykel ett fordon? Får man köra på cyklister?
 
Aldrig ledsnar dessa människor, uppenbarligen folk som aldrig lärt sig cykla och som förmodligen spenderar sina helgdagar i båten, i solstolen eller i tv-soffan (tittandes på cykelsport?)
Avundsjuka gissar jag på ligger bakom deras beteende och deras kommentarer....
 
Att tvinga cyklister att cykla på cykelstigen/cykelvägen är som att säga åt en traktorförare att alltid köra på åkern.
Jag blir irriterad, så enkelt är det.
Ska det verkligen vara så otroligt förbannat jävla svårt att förstå att en riktig cyklist inte kan cykla på cykelstigen/cykelvägen under ett träningspass?
 
 En normaltränad cyklist snittar 26km/h på sitt pass, en tävlingscyklist 32km/h. Känner du dig då trygg med att släppa ut dina barn vilt för våg på gång och cykelvägen? Ja, man ska visa hänsyn, men det är inte alltid man hinner göra det. Ett barn springer fort då det vill....
En cyklist cyklar fort då han/hon vill, och bromsarna tar inte direkt....
På en cykelväg är det max 30 km/h, på en gång och cykelväg är det max 15km/h.
Den farten blir det inga cyklister av. Inte ens jag cyklar så sakta....
 
Saken är den att det finns två typer av cyklister; det finns cyklister och det finns cyklister. Cyklisterna är de som har hjälm, cykelkläder och som uppenbarligen inte är på väg från punkt a till punkt b. Cyklister är de som i bästa fall har hjälm, ofta klädd i vanliga kläder, inte helt ovanligt med en ryggsäck på ryggen och som är på väg från punkt a till punkt b. Att förväxla eller dra ett samband mellan dessa två grupper är som att jämföra Star Trek med Twilight. En dödssynd.
 
Den enda likheten mellan de två grupperna är att de sitter på en cykel. Den förstnämnda gruppen cyklar i genomsnitt betydligt fortare än den andra gruppen. Den förstnämnda gruppen har inget på en cykelväg att göra. Cyklisterna däremot... De håller ofta ett tempo som hör hemma på cykelvägen, men många av dem gör ändå misstaget att cykla på vägen. Och bilisterna blir förbannade. (Lägg er energi på att lära era barn att använda hjälm, visa hänsyn och inte bli som sina föräldrar istället).
Blanda aldrig ihop dessa två grupper av cyklister!!!!
 
Jag läste ett blogginlägg (http://www.cyclismas.com/2013/01/hey-mister-busdriver/) som jag rekommenderar alla att läsa. 
Och tänk er för nästa gång ni tutar, kör för nära, använder spolarvätska eller pekar finger åt en cyklist. Tänk på att det kan vara jag som sitter på cykeln och jag tar registreringsnummer....
Jag har allt mellan två hjul och sexton hjul under mig och jag upplever det mesta i trafiken. Men jag har lärt mig att det inte är någon idé att stressa. Vad vinner du på att köra för fort eller göra en idiotisk omkörning? Du ökar bara dina risker för att döda dig själv eller ännu värre, döda någon annan....
 
Efter ni läst det tycker jag att ni kan lära er att följa denna simpla regel som jag tagit från Orbea:
Den var inte så fruktansvärt svår att förstå va?
 
Det finns bara tre fordon som har rätt att ha omåttligt bråttom i trafiken och de har alla tre blåa ljus. Ambulans, polis och brannkår.
Till övrig trafik har jag bara en sak att säga; "Ta de där tre minutrarna du får ligga bakom mig och njut av utsikten, andas lugnt och tänk på allas framtid". Stress är otroligt vanligt i dagens samhälle och den där påtvingade pausen gör dig bara gott.
 
Har du funderat på min inledningsfråga? Är du helt säker på att du ser dig för varje gång? Hur skulle du känna om du är orsaken till att en cyklist, en människa, förlorar livet för att du inte såg dig för? 
 
Jag vet hur lätt det är att glömma att kolla, därför cyklar jag på vägen, det är ett säkrare alternativ.
 
Dagens visdomsord:
 
Share the road
 

2013-05-07
08:07:08

Tillägg till cyklar

Upptäckte att jag glömde gå igenom SRAMs växelgrupper för mtb *dumma mig*

Så här kommer de:
X5
X7
X9
X0
XX
XX1

Och precis som för Shimano gäller X5 sämst och XX1 bäst. Med precis samma anledningar :)

Sen kan jag tillägga att för mtb så är en bra vikt att sikta in sig på 10 kg. Får du en cykel över 10 kg får du slita då du ska bära den och då du ska använda den överhuvudtaget...

För racer är en fin vikt under 8,5 kg. (Jag kanske var lite hård där?)
En tävlingscykel får inte väga mindre än 6,8kg. Det är av säkerhetsskäl eftersom folk tidigare slipade ner allt för att få den lätt och ramen gick av...

Anledningen till att du vill ha en lätt cykel är för att inte bli begränsad av den. Du vill kunna lägga all kraft på att cykla, inte på att få din cykel att rulla. En cykel ska vara ett verktyg, inte en begränsning.

Som de säger i cykelbibeln:
Cykeln ska vara en förlängning av din kropp

När du sedan har hittat din cykel så kommer nästa del.... Underhåll och utrustning...

Men tills dess:

Lycka till i sökandet efter den perfekta kompisen


2013-05-07
02:40:30

Cyklar

Jag har tydligen blivit någon typ av allvetare i ämnet cyklar enligt min syster. Men så är det verkligen inte. Jag lyssnar bara på kjæresten och försöker lära mig av honom.

Men för att försöka förklara det här med vad du ska kolla efter då du tänkte köpa en cykel ska jag ge en snabb förklaring.

Är du ute efter en mtb (skogscykel för stock och sten), en racer/landsväg (för asfalt, sån man ser på tv), en dh (downhill, lift upp cykel ner), tempo (triathlon, cykla fort) eller cx (cross, för skog men med bockstyre)?

Jag gör en kort genomgång av mtb och racer.

En mtb kan vara en hardtail (bara framdämpare) eller en heldämpad. Hardtail är det vanligaste och billigaste alternativet. En heldämpad är dock bekvämare, men kräver mer underhåll och startkapital.
Sen har vi 26" och 29". 26" är bättre på tekniska partier och snabbare/lättare att få rull på. En 29" är enklare att hantera, för oss vanliga dödliga. Men den är tyngre att få rull på pga hjulstorleken.

Valet mellan hardtail/heldämpat och 26"/29" är beroende på tycke och smak. Jag skulle valt en 29" hardtail eftersom jag inte är bra i skogen och redan har en 26" hardtail :)
Generellt menar de att 29" passar folk över 190 cm, men det är som sagt en smaksak. Prova först!!!

Växelsystem på en mtb är Shimano och SRAM.

Vi börjar med Shimano:
Alivio
Deore
SLX
Deore XT
XTR

Alivio är sämst och XTR är bäst... Alivio är en helt okej växelgrupp, men vad du tappar på att gå ner på skalan är precision, tålighet för tuffa förhållanden och framförallt går du upp i vikten betydligt... Och alla vet ju att cyklister jagar gram...

På racer sidan har du inte så mycket att välja på. Carbon eller aluminium ram. En carbonram är styvare och svarar bättre, men vurpar du så har du ingen cykel mer. En aluminiumram är (ofta) tyngre, mjukare (sämre svar), men klarar att bli överkörd ;)

För mig finns bara carbon...
Men det kan vara fint att börja med en al ram om man inte vill lägga så mycket pengar på ramen.

För racer har du shimano, SRAM och Campagnolo. Här finns det skillnader... SRAM har double tap, vilket gör att det endast finns en växeltap i bromshandtaget. Shimano har två, en stor och en liten. Campagnolo har en tumspak. Det där handlar om tycke och smak. Jag har alltid haft SRAM och kan därför inte leva utan double tapen...

Längst ner kommer det en bild av de olika växrlgrupperna....

SRAM har också ett otroligt skönt klunk ljud då du växlar pga kuggarna, det är ett ljud som många hatar och andra älskar. Lite som mese.... Jag älskar det, speciellt i en klunga med högprofilhjul :D

Men summa summarum är att det handlar om tycke och smak. Vi lägger otroligt mycket pengar på våra cyklar, för det är vårt intresse, andra lägger nästan inget allt.
Men kommer du på en tävling ser du att det är grejerna det hänger på. Det finns inga dåligt vårdade cyklister!! Eller cyklar!!!
Det är en stilsport...

För en bra mtb så räkna med 10.000kr och uppöver 70.000kr

För en racer 9.000kr och uppöver 90.000kr

Så in på blocket.se, happymtb.se eller finn.no och hitta din nästa bästa vän :)