Sine metu

2012-04-18
16:04:18

Härmed blir du min labbråtta!
Provar något nytt och ser hur det fungerar
Kjæresten fyllde år i måndags och inte för att jag vill spä på hans cykelberoende, men han fick tre böcker av mig, alla om cykling. Weight training for cyclist's, The Rider och The Cyclist's Training Bible. Den sistnämnda har fått en given plats på nattduksbordet :)
De blev väldigt uppskattade, kanske lite för uppskattade ;) Tror de snart har konkurrerat ut mig totalt *haha*
Men vill han lyckas så ska jag göra vad jag kan...
Till "mig själv" köpte jag The Feed Zone Cookbook. Innehållandes den mat som cyklisterna äter, mycket bra skriven och väldigt inspirerande måste jag säga. Så nu blir det ny diet. Ska till och med börja veckoplanera! Både lunch och middag. Helt galet! Framförallt så ska jag försöka veckohandla. Lite svårt med grönsaker och grillad kyckling, men jag ska göra ett försök. Bara för att inte ramla in i gamla vanor.
Det bästa med recepten är ju helt klart att snittiden för tillagning ligger på 20 min. Peace of the kaka! Det är ju galet smidigt.
Det mest intressanta är ju egentligen vad de äter. Inte riktigt vad jag hade förväntat mig faktiskt. Mycket sallad, lite rött kött, passemycket pasta och tonfisk. Det är allsidigt utan tvekan. En liten blandning av LCHF, Raw food och alla andra såna dära dieter. Men det bästa! "Det går inte att bli bra och bara äta vegetariskt!" Den gillar vi!!
Boken är på engelska, men smart som de är så har den en översättning längst bak med alla mått, så 1 cup är 250 ml... Och appendixet med näringsvärden på allt som finns i boken....
Även om den är gjord av han som matar Tour de France grabbarna så är den ändå skriven så att det fungerar oavsett nivå man ligger på. I inledningen så har han dessutom skrivit hur mycket man behöver av vise versa beroende på vad man vill nå och hur mycket man tränar. Lite skoj fakta är ju att en Tour grabb ska äta 115-140 gram protein om dagen, alltså 23-44 ägg... Sug på den du!
Så chokladförbud på kjæresten och bara matlådor så får vi se vad som händer med honom. Jag använder honom som min labbråtta. Jag vill se hur långt han kan komma på rätt mat, hur stor betydelse har maten egentligen?!
Han ligger på träningsförbud just nu, pga. överansträngt knä *hosttoldyousohost* Men då det blir bättre så får vi se.
Smidigt är ju att det går att göra så man kan ta med sig också. Inget mer lunchställe här inte!
Min favorit del i boken var nog ändå måttstocken för hur mycket man ska äta:
"When you're not training
or training very little,
it's okay to be hungry.
When you're training
be a little hungry.
When you're getting close
to a competition
and when you're competing,
make sure that you
aren't hungry."
Så sant...
Idag blir det Nicoise With Pasta.
Smaklig måltid!
Ursäktar att den jäkla sidbrytningen inte fungerar, överhuvudtaget längre...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: