Sine metu

2012-12-23
20:14:40

Fifty Shades Of Gray
Efter gårdagens lilla julafton så fick jag en påminnselse om att jag inte gjort något bokreferat på Fifty Shades, MogWorld och DiscWorld.
Så jag börjar med Fifty Shades of Gray....
 
Fifty Shades of Gray är en bok om en ung tjej, Anastasia, (22 år) och en "äldre man", Christian, (27 år). Hon är en student och han är en framstående företagare som träffas då Anastasia ska skriva en artikel till skoltidningen om Christian. Det uppstår en typ av kemi mellan de två och det inleder en typ av förhållande.
 
Boken går under "erotic novels" och är en bok som, så som jag har förstått det, ska dela ut en del av bdsm-världen till den stora massan. Det är ju en fin tanke att försöka förmedla den ganska missförstådda och "mörka" delen av världen av sex. 
 
Fifty Shades of Gray är den första boken i triologin om Anastasia och Christian, en triologi jag inte kommer klara av att ta mig igenom... Jag lyssande på den som ljudbok på engelska, vilket kanske var ett misstag, vad vet jag. Då det gäller ljudböcker så är det ju uppläsaren som gör boken, för det är hennes/hans uppgift att ge mig rätt stämning och inte göra mig förvirrad med vem som är vem. Uppläsaren i det här fallet var en kvinna som läste på det sättet att man trodde att Anastasia var en 12-årig tjej som vuxit upp på ett kloster. Vilket fick mig flertalet gånger att skrika av frustration.
 
Det är ju väldigt bra att det görs böcker som tar upp bdsm och vad det egentligen är/hur det går till, men just den här boken fick det att framstå som något otroligt kontrollerande som utspelar sig 24/7. Hos vissa är det ju naturligtvis så, men det är en ytterst liten skara. 
 
Jag stör mig otroligt mycket på sättet som boken är skriven på och att författaren E.L. James har valt att välja två personer som står så långt ifrån varandra rent sexuellt som Anastasia och Christian. Hon framstår som en fullständig oskuld som aldrig ens sett en nakenscen på film, medan han är någon sorts exeptionist som har testat allt som går att testa. Jag hade personligen föredragit om författaren valt två mer jämbördiga personer då det trots allt är en bok som riktar sig till alla som är byxmyndiga.
 
Boken har ju sina ljuspunker, det har alla böcker, men de är få och huvudrollsinnehavaren Anastasia tar ljuset från de flesta tillfällena. Än en gång, hur författaren kan välja en sån person till huvudrollsinnehavare som aldrig hört ordet bdsm tidigare får mig att se lite rött. Det är säkert så att de som inte har råkat sett något sexprogram på tvn, såsom Fråga Olle, 69 saker du alltid velat veta om sex eller ens Outsiders, kan "känna igen sig" och tycka att Anastasias reaktion är helt förståelig. Men då jag tillhör kategorin som vill veta lite om allt och har sett alla sexprogram på tvn och har läst diverse olika böcker inom ämnet sex, så fungerar inte Anastasia.
 
Jag har otroligt svårt att förlika mig vid tanken på hela personen Anastasia och hennes beteende gör mig less. Jag har varit tvungen att stänga av flertalet gånger för att jag inte orkat lyssna på hennes dravel mer om hur kontrollerande Christian är och hur han bara ska bestämma allt. Han är den dominanta och han vet precis vad han vill ha, hon ska vara hans slav/submissive. Han har varit med förut och skulle hon ha läst på lite mer (än att sluddra sig igenom wikipedias definition av bdsm) så hade hon förstått att han beter sig precis som han ska och att hon är grymt lyckligt lottad som fått tag på honom, och inte någon som sett på porrfilm och tror han vet hur det går till.
 
Jag började lyssna på bok nummer två, men efter 15 min insåg jag att det inte fanns en chans att jag skulle orka lyssna på den i åtta timmar. Till alla som läser Fifty Shades of Gray och aldrig hört ordet bdsm förut så kan jag inte säga annat än grattis, du kanske lär dig något. Efter att ha kollat runt lite så insåg jag att på alla ställen som riktar sig till bdsm utövare så nämns inte Fifty Shades i någon vidare utsträckning. På alla "vanliga" ställen däremot framstår den som någon sorts Kama Sutra; "Årets BOK, tar dig med på en erotisk resa, eggar alla sinnen, öppnar upp den mörka dörren till bdsm".
Hold your horses!
Den fungerar väl som erotisk novell, men även där finns det de som är bättre....
 
Men jag ska inte såga Fifty Shades of Gray vid fotknölarna. Det är bra att det finns en bok för den stora massan om den ändå väldigt slutna världen som fetisher och bdsm utgör. Och vet du inget sedan tidigare så kan du ju ta din chans att lära dig något, i ett snyggt fodral.
Finns även som "porrfilm", där du kan välja hela historien eller bara se sexscenerna. kan ju inte vara en sån där jättelång film om du bara tar sexscenerna, eftersom de inte är speciellt många i boken, men enjoy! Varning dock för att mannen i fråga, Chrisitan, som ska vara 27 år i boken snarare är 47 år i filmen....
 
Så vill du inte beställa hem "Screw The Roses, Send Me The Thorns", "I was a teenage Dominatrix" eller någon av alla de andra 100%iga bdsm böckerna så är väl det här en bra start.
 
Fifty Shades of Gray, den smutsiga boken för de fina salongerna....

Kommentarer:
#1: Syrran

Hört talas om denna bok och inte fattat att det var en tantsnuskbok av the dirty slaget... Där ser man...

2013-02-07 @ 00:06:24
#2: Jag

Ja, man lär sig något varje dag :) jag är dock fel person att rekommendera den, så läs eller ännu bättre, lyssna på Mogworld. Otroligt klockren bok och uppläsare :D

2013-02-07 @ 04:07:42
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: