Sine metu

2013-05-07
08:07:08

Tillägg till cyklar

Upptäckte att jag glömde gå igenom SRAMs växelgrupper för mtb *dumma mig*

Så här kommer de:
X5
X7
X9
X0
XX
XX1

Och precis som för Shimano gäller X5 sämst och XX1 bäst. Med precis samma anledningar :)

Sen kan jag tillägga att för mtb så är en bra vikt att sikta in sig på 10 kg. Får du en cykel över 10 kg får du slita då du ska bära den och då du ska använda den överhuvudtaget...

För racer är en fin vikt under 8,5 kg. (Jag kanske var lite hård där?)
En tävlingscykel får inte väga mindre än 6,8kg. Det är av säkerhetsskäl eftersom folk tidigare slipade ner allt för att få den lätt och ramen gick av...

Anledningen till att du vill ha en lätt cykel är för att inte bli begränsad av den. Du vill kunna lägga all kraft på att cykla, inte på att få din cykel att rulla. En cykel ska vara ett verktyg, inte en begränsning.

Som de säger i cykelbibeln:
Cykeln ska vara en förlängning av din kropp

När du sedan har hittat din cykel så kommer nästa del.... Underhåll och utrustning...

Men tills dess:

Lycka till i sökandet efter den perfekta kompisen


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: