Sine metu

2010-04-08
15:52:42

Oj
Jag tror faktiskt det "oj":et sammanfattar min dag väldigt, väldigt bra :) Det enda som saknas för att den här dagen ska bli helt totalt perfekt är att min saknade smygnorsk står utanför dörren och bara väntar på mig *suck*

Skjutsade mamma till jobbet förut idag, eftersom bilen skulle hämtas från Berners. Jag dumpade henne där och sen åkte jag till Birsta, var tvungen att bara prova bilen liiiite innan jag lämnade in den igen. Tyvärr så blev det inte så mycket prövning eftersom jag fick en hästfinka framför mig på matforsvägen :( Hann iallafall inse att jag får köra precis vad jag vill så länge det inte är en buss med plats för fler än nio passagerare, hur coolt är inte det?!
Var in och tankade på Preem med en femdörrars Sportback innan jag lämnade igen den. Sen en kvart senare var jag tillbaka på Preem igen, fast den här gången med en tre dörrars vanlig A3:a. Eller vanlig och vanlig... Sportbacken var ju, för den med kort minne, en A3 Sportback 1,6TDI. Mammas bil är en A3 2,0TDI med lite extra lulllull. Skillnaderna var enorma insåg jag efter att jag fått tillbaka min älskade gullunge, min skyddsling, min kärlek på plats nummer två. Det var en sån lycka att få nyckeln i handen igen och sätta sig i bilen och bara andas in den underbara A3 lukten (sjuk, jag vet).
Jag gjorde en rejäl jämförelse mellan de två skönheterna, bara för att jag kunde :) Kom fram till följande:
A3 (mammas bil) Sportback (lånebilen)
De är två väldigt, väldigt fina bilar. De har en enorm åkkomfort (ta mig många mil härifrån snälla). De har en hel del likheter, trots att det skiljer fem år mellan dem. Framförallt är det de små tekniska sakerna som har utvecklats, helt förståligt dock. Till det bättre? Nja, både ja och nej. Vissa saker tycker jag bättre om som de var förr, så är det bara. Vanans makt är stor.
Istället för att räkna upp alla fördelar med A3:an så räknar jag upp fördelarna med Sportbacken istället, de är så många färre!
  • Rattreglage till stereon *me like* Dock så måste jag säga det, trots att det svider, Yarisen har ju faktiskt ett bättre upplägg på sina rattreglage. Tycker bättre om att ha de på vänster sida båda två (både volym och låt/stationsväxlare), något som saknas på Audi där du har volym på höger sida och växlaren på vänster.
  • Den digitala skärmen har vita bokstäver (istället för röda som på A3:an), mycket skönare att titta på, mer lättläst.
  • Fler valmöjligheter på skärmen, kommer även upp vilken hastighet som farthållaren är inställd på.
  • Större stereodisplay, visar alla radiokanaler istället för bara en rad.
  • De extremt sexigt snygga kjolarna/läpparna!
  • De nya lyserna (kaxigt underbara) med sina ledlampor *spinner av välbehag*
  • Grillen med sin massiva uppsyn (även känd som hajgapet).
I allt annat vinner A3:an med hästlängder!!! Jag är glad att ingen satt med mig i bilen då jag precis hade bytt och kommit ut på E4:an. Fatta vilken acceleration det är i A3:an!!! Där kan vi snacka g-kraft! Jag tog mig från 40 km/h till 120km/h på samma tid som det tog att växla från 3:an till 5:an och vidare till 6:an eftersom bilen bara fortsatte att accelerera i uppförsbacken från Birsta. Bilarna jag passerade försvann väldigt fort :) Jag log väldigt, väldigt, väldigt stort och satt och hyperventilerade. Jag skakade av välbehag och bara satt och skrattade exalterat för mig själv. Åh fatta vilken känsla det var!! Sätta sig i en bil som du känner hur du sugs bak i när du trycker ner gasen i ett trafikljus, i en uppförsbacke, vid en omkörning, anywhere, any place. *ååååh* Och väghållningen, man ligger som ett frimärke mot vägbanan och vill aldrig komma fram för känslan att köra är så underbar.
Kom fram till att jag börjar bli galen! Jag satt och jämförde de båda bilarna stenhårt och insåg att rattomkretsen på A3:an är några millimeter större än på Sportbacken, gav en rejäl skillnad i grepp. Sömmarna går annorlunda på A3:an och den är hel, ingen delning längst ner som på Sportbacken. Växelspaken på Sportbacken har en lätt liten läpp på framkant, mycket irriterande då man bara sitter och "smeker" den. Stolarna ska vi ju inte ens tala om. Vad väljer man? Läder/mocka eller tyg??? ååååååh låt mig fundera i tre dagar... läder/mocka i alla lägen!!!! Och skålningen på A3:ans säten *mmmm* Fast toppen på isberget är ändå att det saknas så mycket i motorn på Sportbacken, det är en fruktansvärd skillnad mellan 1,6 och 2,0. Trodde faktiskt inte att det skulle kännas av så mycket, men till att börja med så saknas det en sjätte växel på 1,6 (går ändå inte att använda eftersom man blir tvungen att växla ner till fyran när det går i femtio, ligger på sexans växel i A3:an). Vikten som saknas i Sportbacken gör ju att väghållningen blir därefter, så bilen går ändå inte att utnyttja till sin topp. Man måste ju  tyvärr tänka på kurvtagningen också ibland. A3:an har man inte några såna problem i, vilket jag kommer ta reda på mer om ikväll då jag hämtar mamma. Har en kurva som jag ska undersöka detta mer i, var tvungen att bromsa med Sportbacken, krävs det en inbromsning med A3:an också trots en ganska låg hastighet??? Måste dock ta i beaktning att det blir kväll, alltså underkylt, alltså halt... *lägger pannan i djupa veck*
Enda motorfördelen med Sportbacken är att den drar, släpper du gasen så slutar den inte att dra, du har hela tiden en "grundgas" på den, samma som du hittar i en lastbilsdiesel. Du får genom det en mer ekonomisk körning eftersom du kan ligga på en högre växel vid lägre varv. Inget motorstopp där inte!!! Man känner hur bilen drar trots att den ligger under 1000 varv... Skön känsla kan jag avslöja, tar dock ett tag att vänja sig vid om man inte blivit bortskämd med lastbilen innan, då säger man bara "ååh, jag behöver inte gasa här heller!"

Förut hade jag en kärlek, det var A3:an. Min alldeles egna älskling som jag beskyddar i alla lägen och som jag vårdar lika ömt som en julgranskula värd hundratals miljoner kronor. Nu har jag två älsklingar, så A3:an har ramlat ner till en andra plats, vem trodde det skulle hända? Jag har inte Audi i huvudet 24 timmar om dygnet längre, eller The Audi... Inte vilken Audi som helst, utan min gullunge. Som jag har delat så många timmar med och som jag pratat så mycket med, som jag vårdat likt en diamant. Men jag har fått min alldeles egna Audi ;) Någon som inte bara spinner tillbaka, utan ger så, så, så mycket mer. *suckar nöjt*
Jag är nog helt sinnesrubbad och borde bli hämtad väldigt fort av männen i de vita rockarna *haha*

Diskuterade min bortskämdhet med mamma igår, jag erkänner, jag är bortskämd med många bra saker. Men jag inser värdet av dem och vårdar dem därefter, jag inser vad det krävs för att kunna få säga att de är mina. Jag prioriterar saker för att få de jag vill ha. Hellre en bra sak som jag verkligen vill ha än fjorton saker som jag inte ens märker när de försvinner. Dyr i drift är jag (utan att egentligen vara det), har näsa för sånt som är dyrt (omedvetet dock), men jag jobbar för att få de! Och tills jag kan få dem nöjer jag mig med något annat, men mitt hjärta är hela tiden med det som jag verkligen vill ha, men tills den dagen...
Jag älskar min smygnorsk och min (eller hur det nu var) Audi A3 2,0 TDI :)
Räknar den som min för ingen älskar A3:an mer än mig...

Fick ett samtal idag då jag stod i korsningen E4/Kvissleby. Blev tvungen att stanna i kvissle för att inte köra i diket :) Det var ett oväntat samtal, men ack så skoj! Lite coolt hur allting fungerar måste jag säga. Vissa gånger ska man inte tjafsa mot Tomten på molnen, så är det bara. Låtsas som ingenting och följ bara med i svängarna. Säger han att du ska svänga vänster, så gör det!!! Det kommer helt klart vara värt det! Bäst jag klarar uppkörningen är väl allt jag kan säga....

Dagens visdomsord:

To be old and wise,
you must first be young and stupied


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: