Sine metu

2010-04-14
21:05:16

Vårromantikern har vaknat
Finns en viss risk att det blir långt Hanna, bara så du vet...

Kunde inte somna igår kväll, alldeles för många tankar och funderingar som snurrade runt i huvudet på mig. Vilket substitut finns det till koppar? Järn? Bladtunt järn... *hm* Vilka kryddor är godast? Varför går tiden så sakta? Hur backar man bäst? Tänk om jag inte klarar det!! Hur många katter (oäkta) är för många i en trädgård? Varför är inte du här? Hur djup måste dammen vara för att inte frysa? Blir det inte väldigt dyrt? Överlever jag i två och en halv vecka till? Tänk om man gjorde om hela trädgården (baksidan)! Var hittar man en tomt med ett naturligt vattenfall? Blir inte det ganska dyrt? Vad gör du just nu? Har du somnat? Varför är sängen tom?
Bara några av alla tankar som snurrade i mitt huvud igår....
Är ju vår nu och med våren kommer den obotliga vårromantikern fram i mig... Jag vill bara sätta mig och planera och plantera och inhandla och så och se de små plantorna växa *tittar över krukkanten för att se om det vuxit något det senaste två minutrarna* Försöker dock ta mig samman och inse att det går över... Man behöver inte plantera allt man hittar bara för att det är vår! Och de där drömmarna om en stor japansk trädgård... De går över... Precis som varje år. De lägger sig i bakhuvudet och jäser sig större och större för varje år *ojoj* Har allting så prydligt i mitt huvud, där växer det för fullt och allting är så fint och grönskande. Blåregnet står i full blom, koiarna/karparna simmar glatt i dammen, irisen vajar sakta i vinden, bambun prasslar avkopplande, vattnet porlar sakta genom bäcken och de japanska lönnarna bara är *åh vilka drömmar* Ger mig själv några lätta örfilar för att vakna till verkligheten igen :) Hittar hela tiden så mycket som jag vill ha! Försöker ta mig i kragen och förstå att de aldrig blir något, är ju liksom ingen idé att plantera något man sen inte kan ta hand om... Det enda som ska ner i jorden är Kattmynta, men den kommer mamma få kasta ner i jorden då snön är borta.
Kom på några äckligt genialiska planer igår om kryddkrukor! Tänk dill, salvia, oregano, basilika (både grön och lila), citronmeliss, pepparmynta, krasse och så lite lavendel för doftens skull. Det skulle vara något! Sitta och titta på en sommarkväll och sen bara plocka när man ska grilla eller koka sig lite te *mmm* Gud så gott med färsk dill i potatiskoket och eget pepparmyntate. Krassen är ju inte bara fin att titta på den är ju ätbar också! En sallad toppad med krasse... Skryta med att man har basilikan från eget land (lätt!). Ja, drömma kan man ju alltid göra! Brukar dock sluta på samma sätt varje år, nästan... Det blir ingenting. Hade dock rejäla Petunior i Vivalla, de skötte jag väl de stora mästerverken. I slutet av sommaren såg jag inte ut genom balkongen :)
Sen inomhus! Nu börjar ju den säsongen komma igång också på allvar, ojojojoj vad jag vill ha!! En ny Gullranka till att börja med eftersom mamma/pappa dödade min kära meterlånga skönhet :( Sen Saint Paulor kan man inte få för många av! En Dracena har jag ju redan och vill inte gärna göra den jag har avundsjuk (ja, blommor har känslor!). Så varför inte vara Wild and Crazy och gå på något helt nytt? En Flamingo kanske? Eller något annat kul....  Här hemma är dock fönstren överbelamrade och det får definitivt inte plats ett litet frö till! Så det blir inga nya blommor :( Ska kanske börja vattna de som finns... hm... Nej, det är mammas problem, jag når inte mina blommor för alla hennes ju!

Det finns fyra ställen man ska akta att släppa mig lös på... Trädgårdar/parker, blomsteraffärer/handelsträdgårdar, blommässor och så Berners. Det slutar aldrig bra. "Den vill jag ha och den vill jag ha och den vill jag ha och den vill jag ha och den vill jag ha och den måste jag ha!" Jag blir som ett barn i en godisaffär, vill bara ha och ha och ha. Kan ju fylla alla fönster jag hittar på några minuter. Men jag planerar! Jag går inte och sporadköper blommmor (så ofta). Jag brukar faktiskt kolla först vad jag vill ha, kollar om de matchar färgmässigt, placeringsmässigt och personlighetsmässigt (är det en blomma jag vill ta hand om?). Så de flesta överlever ju faktiskt! Eller så beror det på att jag jämt kör på säkra kort. Fredskallor? Nej tack, de dör som flugor (tål allt? Yeah right!) Garderobsblommor? (boooring, jag gör mitt bästa för att döda dem fort!) Orkidéer däremot!!! *me like* Mamma dödade mitt stora mästerverk som jag köpte för 49 kr på IKEA dock. Hade fått den att blomma om två gånger under loppet av ett halvår. Sen kommer man hit och den är död på en vecka *tack*. Som plåster på såren fick jag två nya, en Venussko bland annat *favoriten!*
Råkade ramla in på nån sida med massa fontäner, statyer och annat igår kväll. Sånt är alltid farligt. Hittade en fontän för 85 000 kr jag vill ha *ojdå*. Hittade ett tranpar jag SKA ha! Massa söta katter som jag redan planerar var jag ska gömma i min framtida trädgård *hihi* Och så japanska lyktor, finns det något bättre? De är underbara de japanska stenlyktorna. Tänk att kantra en bäck med lyktor och sen sitta mörka kvällar och se hur ljusskenet från marschallerna lyser upp vattnet och får koien att gnistra ikapp med stjärnorna *åååh*
Ja, bäst man börjar samla pengar! Tur man kan göra sånt där själv iallafall, planering och plantering alltså... Dyrt det skulle bli annars!

Skulle vilja ha ett sånt där trevligt litet tehus (pagod?) också. Gud så mysigt! Med de klassiska fönstren och taket naturligtvis! Varje fönster ska visa en tavla, en del levande och en del icke levande *haha* Runda dörrar är ett måste! Tänker på de som fanns i Kina, så underbara. Man står och tittar ut och efter ett tag förstår man att det inte är en tavla man tittar på. Trädet är faktiskt levande, tranorna däremot är en del av fönstret. Fantastiskt! Åh Kina... Dit ska jag åka igen! Vill till kinesiska muren igen, men med någon speciell den här gången (förlåt mamma). Tänkte på det då jag stod där. "Här vill jag stå en dag med den jag ska dela resten av mitt liv med". Så dit ska jag tillbaka och bara njuta!
Har fyra resmål jag ska göra innan jag blir gammal och gaggig. Athen, den gamla delen. Måste dit för att se vad Hans Thomas och Farsan såg och upplevde i Spelkortsmysteriet. Japan, som den japannörd jag är och min besatthet av Samuraier och allt japansk. Jag måste ju dit och se Kyoto, ta i ett riktigt samuraisvärd, gå på samma jord som samuraierna en gång gick på och kanske ta med mig ett ganska äkta svärd hem *ler stort och brett*. Kina ska jag också tillbaka till, måste ju se Terrakottaarmén! Och så vill jag återse Beijing, kinesiska muren och många av alla de underbara trädgårdarna. Sist men inte minst vill jag till Bali och Indonesien. Bara för att de har ett katt"museum" där. Katten är väl typ helig heller nåt sånt på Bali. Klart Den galna kattCharlott måste dit då!!! Nån dag... Då ska jag komma och terrorisera dem alla! *drömmer mig bort* Fram tills dess får jag drömma om min trädgård *ler lika stort som den ondskefulla katten i den onda varianten av Alice i Underlandet*

För att återgå till verkligheten... Hade en lååååång backlektion idag. Jag är kass på att backa och jag kommer aldrig någonsin få mitt körkort! Lika bra jag sadlar om direkt och blir värdetransportrånare. Jag får ju iallafall köra värdetransporten lagligt! Försök sätta dig mig för det era snikna j*klar!
Fredrik bara skrattade åt mig då jag satt och svor och ville gå hem. Gick verkligen inte, i början så kom jag in så fint mot konerna. Gick in perfekt mellan dem. Sen började jag fundera; "Ska jag svänga höger eller vänster för att få släpet rakt?" Så gick det käpp rätt åt helvete för att uttrycka mig på ren svenska :( Satte mig och grät en stund och ville inte vara med något mer. Fredrik kom och tröstade genom att säga:
"Varför gjorde du så därför? Du som var på väg in så fint!"
Jag: "Därför att jag är dum!" *gråten i halsen*
Fredrik: "Det var du som sa det inte jag!" *stort nöjt flin*
Han är så snäll och omtänksam min Fredrik *suck*.
Skulle ta en tidig dag hade jag tänkt eftersom jag hade körlektion i fyra och en halv timme. Blev inte riktigt så... Råkade ringa pappa och han bara råkade komma förbi Gärde då vi var färdiga och jag bara råkade följa med honom på hans två sista lass. Råkade bara komma hem klockan sju nu ikväll. Råkade bara bli en 14 timmars dag istället för en 4,5 timmes dag *oj*
Men jag fick backa lite iallafall, titta på kloakråttor och köra raktfram :) Fick även lära mig att det inte går att backa i uppförsbacke då man har fullt lass på släpet medan bilen är tom *pucko* Började komma på det där med backningen (pappa var på bra humör) i slutet. Men hans släp är ju sju gånger så lätt att backa med som det på körskolan. Menar fyra axlar jämfört med två! Ser man ju dubbelt så mycket ju *blindstyre!* Eller så är det bara jag som inte kommit på saker och ting än, men så är det ju inte! "Charlott har alltid rätt, även när hon har fel!"
Har ju en lektion till på fredag och Fredrik lovade att han skulle fixa in mig på tre till nån gång... Det här ska jag nog klara, annars så får jag helt enkelt muta uppkörningsgubben eller hota honom med en kon *mohahaha*

Dagens visdomsord:

Ödet är som ett blomkålshuvudet
som växer lika mycket
i alla riktningar

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: