Sine metu

2012-08-02
12:41:34

doping
Så var OS cirkusen igång igen. Alla tv-kanaler är ockuperade av diverse sporter. Det enda jag bryr mig om är cyklingen, men den är ju mer eller mindre redan slut :(
Med OS så kommer ju också hela dopinhysterin. Samma sak varje gång. "Han är dopad, hon måste vara dopad, de ser inte normala ut, den kroppen kan inte skapas naturligt, osv..."
När jag fick frågan för ett år sedan vad jag ansåg om doping var mitt direkta svar; "Det är helt igenom fel och jag kan inte förstå hur folk kan göra något sånt."
Nu efter att sett kjæresten kämpa stenhårt i snart fyra månader med både träning och mat så ser jag en enorm skillnad på honom. Han orkar helt plötsligt hänga med i toppen. Han har gått ner lite mer än 10 kg under den tiden och framförallt så har han hittat gnistan för att tycka det är kul och vill kämpa.
Men det saknas fortfarande en bra bit till toppen. Nästa år kommer han börja satsa ännu mer. Det blir fler elitlopp och det kommer fullsatsas på landsväg.
Jag såg honom igår och insåg att det enda som är någorlunda likt det jag träffade är ansiktet. Kroppen har förändrats något otroligt. Det är väl i och för sig helt sälvklart när han snart väger lika mycket som de helsponsrade cyklistern (180cm och 68 kg). Det är bara ett par hundra timmar till på sadeln som saknas. Målet är ju sponsring så han kan gå ner på deltid iallafall. Så han kan cykla mer, för det räcker inte med den träning han får nu. Med ett heltidsjobb som hantverkare så är det ju omöjligt att få in alla timmar som behövs. Även med mig som gör allt annat för att han ska kunna fokusera helt på cyklingen.
Efter att ha sett hans förändring och de framsteg han gjort så tror jag inte längre att det är så otroligt omöjligt det alla proffscyklister gör längre. Med tanke på att de har cyklingen som fulltidsjobb och har ett helt lag med massörer, kockar osv så är det klart att man kan komma långt.
Jag såg att kjæresten klarade att köra sex dagar, i snitt 12 mil per dag och med en snitthastighet på 37,6 km/h. Så varför ska inte proffsen klara Girot eller Touren?
Jag har dock ändrat uppfattning om doping. Jag förstår de som gör det. Tänk att slita i flera år och kämpa stenhårt, men aldrig vinna. Ständigt vara två, trea, fyra. Det sätter sig på psyket och att då erbjudas möjligheten att ta det sista klivet för att nå den absoluta toppen, klart de tar det!
Jag har sett min syster nå toppen inom orientering med bara träning, ingen kosthållning, utan sponsring och utan att ge något större avkall på fritiden. Därför har jag aldrig förstått grejen med doping. Nu när jag ser kjæresten inom cyklingen så är det en helt annan värld. Du kan inte nå toppen med ett heltidsjobb, utan riktig kosthållning, utan att ge upp fritiden och framförallt utan sponsring. Det är så mycket hårdare, så mycket längre, så mycket mer.
Inom orienteringen går det att nå den absoluta toppen med fyra timmars träning om dagen. En cyklist tränar fyra timmar under ett pass...
Om du blir tagen för doping så ska du bli avstängd tills dopingen inte längre hjälper dig. Livstid mer eller mindre alltså. Det är inte rätt att de dopade blir avstängda i två år och sedan får komma tillbaka igen, de drar ju fortfarande fördel av dopingen, även om de inte har tagit något på två år. Straffa de som tar otillåtna medel och få de att ångra det de gjort. Låt de behålla medaljerna, låt de se på sina medaljer och veta att de fått de tack vare fusk. Låt alla få veta att de har dopat sig och på så vis straffar de sig själva. Det är inte rätt med doping, men det är förståligt med den press som de har på sig från sitt team, från sitt land och från alla som tittar på de. De måste utföra högprestationer varje dag.
Jag anser att det är fel det de gör mot Armstrong. Att efter att han avslutat sin karriär fortfarande jagar honom för doping och försöker dra tillbaka hans medaljer. För guds skull han har slutat, låt honom vara. Tog ni inte honom då han höll på så får ni skylla er själva. Han var bättre än er just då, acceptera det och ta de som är aktiva nu istället. Om de inte klarar av att ta de under tävlingsåret så anser jag att det är försent. Det är helt okej att spara blodprov, men inte för att 10 år senare sätta dit de för doping. Gjort är gjort.
Förhoppningsvis skäms de för vad de gjort.
Dagens visdomsord:
Jag är inte snabb,
men min cykel är
It's all in your head...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: