Sine metu

2012-06-04
19:30:09

Maten...
Efter helgens diskussion kring vår kost och vad den innehåller och inte så känner jag att en riktig förklaring kan vara på sin plats :)
En vanlig dag för oss innehåller:
Frukost: Kallgröt gjord på banan, cashewnötter, grekisk yoghurt, sojamjölk, havregryn, russin, äpple och kanel
Lunch: Samma som middagen dagen innan, oftast en sallad på färsk spenat, ett ägg och en smörgås
Middag: Oftast kall mat i form av sallad som kan innehålla pasta, kyckling, färsk spenat, ägg, apelsinmarmelad, banan, spekeskinka, hamburgerrygg och persilja.
Den största frågan var ju proteinet. Vår kost är gjord för landsvägscyklister. Alla vet hur en sån ser ut, smal och med inte ett gram fett extra på kroppen. Men de håller i många långa mil!
De äter varierat och extremt balanserat. Längst ner efter varje recept har vi en rad med hur mycket kalorier, protein, fett, fibrer och sodium det är per person. frukosten tex. innehåller 479 cal, 15 g fett, 79 mg sodium, 76 g carb, 10 g fiber och 19 g protein.
Det är lite kött. Vi äter kyckling ca 1-2 gånger i veckan och rött kött på sin höjd 1 gång i veckan. Ägg däremot är det till varje middag. anledningen till att det är lite rött köt beror på att det är för lite protein i förhållande till mättnadskänsla och ska det ätas rött kött är det bättre att välja biff, eftersom det har mycket järn.
För en landsvägscyklist är karbohydraterna (heter det så på svenska?) viktigare än proteinet. Proteinet ska endast användas till att bygga muskler, inte som bränsle under träning/tävling. Då är det karbohydrater som ska brännas.
En normal person behöver inte mer än 0.5-1.0 gram protein per kilogram kroppsvikt och per dag. Det är inte så mycket....
En tour cyklist däremot behöver 1.5-2.0 gram protein per kilogram kroppsvikt och per dag.
De behöver däremot få i sig ca 10 gram karbohydrater per kilogram kroppsvikt och dag....
Författaren till boken har gjort diverse test på sina cyklister och lät bla. En cyklist (Blake Caldwell) utesluta en stor del av karbohydraterna under en träningsperiod. Det slutade väldigt illa, han gick in i väggen och gick inte att ha att göra med, jag citerar: "I've never seen anyone as angry with anyone as he was with me for suggesting the change in diet".
Däremot så körde David Zabriskie Tour de France 2011 på en kost bestående av veganmat och ytterst lite fisk. Han klarade sig bra, ändå till stage 9 då han i en klungspurt kraschade och bröt vristen. Ingenting med kosten att göra alltså... Så det bevisar ju bara att det är karbohydraterna som är det viktiga, eftersom det är många timmar på cykeln. Då du börjar spendera 7-8-9 timmar på cykeln då fungerar det inte att leva på protein. Då är det karbohydraterna som är det viktiga. Proteinet ska ha används innan för att bygga de muskler som redan finns. Så proteinet är naturligtvis viktigt i uppbyggnaden av musklerna, men inte det viktigaste.
Det krävs balans för att få allting att fungera och den balansen måste jag säga att Biju Thomas och Allen Lim har hittat.
Jag klarar av att hålla igång hela dagen (och natten) och kjæresten klarar av att först jobba och sen sticka ut och träna i fyra timmar utan att gå in i väggen. Han gör framsteg, stora framsteg. Som han själv säger; han har inte varit så här bra någonsin tidigare.
Vi känner båda våra kroppar väldigt väl och vet hur vi kan behandla den och hur den reagerar. Nu har vi hittat något som får oss att fungera väldigt bra. Jag är helnöjd och vi kör på så länge vi känner för det. Målet (för mig) är ju att se honom komma långt. Det absolut bästa vore ju att få honom sponsrad. Men så länge han tycker det är kul och gillar det han gör så kommer vi fortsätta. Det ska vara kul och produktivt att träna och tävla, så enkelt är det!
Det kanske låter konstigt/hemskt/illa att jag vill ha honom till toppen och att jag inte vet jag kontrollerar honom eller sätter mig själv på sidan. Men Det är ju han som måste träna för att lyckas och den delen kan jag inte göra något åt. Han tränar av egen fri vilja och väldigt mycket. Som sagt, vi kör på så länge vi vill och känner det är kul. Jag ser ju själv hur jag utvecklas och därför vill jag fortsätta. Jag har ju inte lika hård konkurrens, så det vore ju inte helt fel att komma upp lite själv också.
Det är i maten det börjar, det finns ingen atlet inom konditionssport som lever på dålig mat. Det fungerar inte, man måste få i sig det man behöver. Sen att man kan äta kakor, glass, godis osv då man vill. Det är en helt annan sak... Jag väljer att inte äta det för att jag vet att jag fortfarande har 10 kg som ska bort. Så inte före det :)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: